Piękne chwile z urlopu, uczucie relaksu, szczęścia czy radości? Można je poczuć na zawołanie w postaci przepełniającego całe twoje ciało, przyjemnego stanu emocjonalnego.

Współczesny nurt rozwoju osobistego opracował wspaniałą technikę, która pozwala na włączenie danego uczucia w każdym momencie. W tym artykule podzielę się z Wami prostym ćwiczeniem, które pozwala “zainstalować system odpalania” przyjemnych uczuć w każdym momencie.

Czym jest kotwica?

Przypomnij sobie test Masłowa z psami, którym na widok zapalonego światła natychmiast zaczynała ciec ślina, ponieważ światło kojarzyło się zwierzętom z posiłkiem. Ten mechanizm nazywa się odruchem bezwarunkowym lub automatyzacją.

Kotwica polega na połączeniu konkretnego gestu z konkretnym stanem emocjonalnym. Wielu mówców, czy trenerów wykorzystuje to narzędzie do przywoływania, np pewności siebie lub podniesienia poczucia własnej wartości. W naszej pracy, możemy zainstalować sobie kotwicę, która przywołuje spokój czy pewność siebie, którą można wykorzystać podczas negocjacji czy rozmów biznesowych.

 

Jak założyć kotwicę?  To bardzo proste i przyjemne…

W tym ćwiczeniu, posłużę się uczuciem szczęścia, ale pamiętaj, że zakotwiczyć możesz każdy stan emocjonalny.

 

1.Znajdź przyjemne i spokojne miejsce, oraz zadbaj o to aby nikt w tym czasie ci nie przeszkadzał.

2.Połóż się lub usiądź wygodnie, możesz włączyć muzykę, która kojarzy ci się z tym, konkretnym ,stanem emocjonalnym.

3.zamknij oczy, skup się na swoim oddechu, poczuj bicie serca. Pobądź w tym stanie kilka chwil, po prostu oddychaj i przyglądaj się myślom jakie przepływają przez twoją głowę.  Kiedy poczujesz się spokojny i odprężony przypomnij sobie, konkretną, sytuację, kiedy czułeś się totalnie szczęśliwa/y, kiedy to uczucie w pełni wypełniało całe twoje ciało. Zwróć uwagę na detale, osoby z jakimi jesteś, miejsce, dźwięki a może smak..Następnie weź, głęboki, wdech i z wydechem wzmocnij to uczucie, spraw abyś czuła się jeszcze bardziej szczęśliwa, tak jakby wszystko było możliwe.

4.Połącz uczucie z gestem. Będąc w tym stanie wykonaj jakiś gest, możesz połączyć ze sobą dwa palce u dłoni, możesz złączyć dłonie ze sobą lub wykonać gest ściskania kciuków, wybierz taki, jaki, czujesz ze bedzie najlepszy.

5.Pobądź w tym stanie z gestem, który został wybrany, napawaj się tym uczuciem i spokojnie oddychaj.

6.Weź głęboki oddech i otwórz oczy, napij się wody lub rozejrzyj po miejscu w którym jesteś.

7.Powtórz punkty 1-6, trzy lub cztery razy. Za każdym razem przywołując ten sam gest i to samo wspomnienie, daj sobie na to ćwiczenie tyle czasu ile potrzebujesz, po prostu pozwól sobie na pobycie w kontakcie ze sobą.

8.Kiedy zakończysz ćwiczenie, znów rozejrzyj się po pokoju, wstań, może zechcesz wziąć łyk wody, a może po prostu wyjrzeć przez okno. Kiedy powoli powrócisz do codzienności, sprawdź, jak szybko zadziała Twoja kotwica, już bez zamykania oczu, na siedząco lub stojąco, wykonaj gest taki jaki został wybrany podczas ćwiczenia i zacznij, spokojnie, oddychać. Sprawdź jak bardzo napełniasz swój umysł uczuciem jakie zdecydowałaś się przywoływać…

 

Wykorzystuj kotwice i to ćwiczenie tak często jak tylko potrzebujesz.  Powodzenia.