Dziś cały dzień spędził z nami manager naszego dużego partnera biznesowego.Przed wyjściem żegnając się ze mną zadał mi pytanie:

“Alan, jak Ty to robisz, że Twój zespół jest taki super, że wszyscy jesteście radośni, pomocni i uśmiechnięci? Jak Ty to robisz, że nie chce się od was wychodzić?”.

Od razu w głowie pojawiła mi się myśl, że wiele razy słyszałem od moich absolwentów ”Wiesz, jak skończymy szkolenie to będzie nam Was brakować”, “Masz wspaniały zespół”.

 

Po tym spotkaniu zdecydowałem, że podzielę się z Wami moim sposobem na najlepszy zespół pod słońcem. Pracuje w świecie beauty od blisko 13 lat – zaczynałem jako siedemnastolatek w charakterze asystenta fryzjera celebryty. Pracowałem zarówno w miejscach znanych jak i kameralnych pracowniach. Wiele dni spędziłem na sesjach zdjęciowych i planach filmowych oraz za kulisami teatrów – w różnych zespołach, grupach czy teamach. Jedne spotkania były wspaniałe i pozytywne, inne po prostu profesjonalne, jeszcze inne dość trudne, ale każde pamiętam do dziś. Myślę, że już wtedy na poziomie nieświadomym wyłapywałem i kolekcjonowałem te chwile, zachowania i emocje, których chciałbym doświadczać i oddawać światu oraz te, których na pewno nie chciałbym doznać ponownie.

 

W mojej wizji biznesu beauty nie ma miejsca tylko na piękno zewnętrzne. Wierzę, że prawdziwe i autentyczne piękno musi wypływać z pięknego i bogatego wnętrza. Aby dawać piękno trzeba je posiadać i nie chodzi o to, by być przystojnym mężczyzną czy piękną kobietą. Chodzi o to aby tworzyć energię piękna, światła i otwartości.

 

Jak to przełożyć na biznes?

 

Dobry team to wspólne cele

Przede wszystkim szef, lider czy manager musi przerobić wszystkie swoje demony, być może przejść psychoterapię, może coaching kariery. Zweryfikować swoje potrzeby i pragnienia, sprawdzić czy to gdzie pracuje jest jego miejscem na ziemi. Natomiast cele firmy to cele, które są spójne z nim samym. Musi pamiętać o tym, że to jaki lider ma zespół jest lustrzanym odbiciem jego samego. Pisze to z pełną świadomością i odpowiedzialnością.

 

Komunikacja

W każdym dobrym teamie jest miejsce na wnoszenie uwag, zgłaszanie problemów, wyrażanie swoich myśli. Nie zamykaj się nigdy na pomysły teamu, ponieważ każda osoba w zespole jest współautorem Twojego biznesu. Wysłuchaj, dopytaj, sprawdź jakie wywołuje to odczucia w Tobie i daj zawsze merytoryczny feedback. Jeśli coś bierzesz od zespołu – doceń

i podziękuj – ktoś daje Ci coś ponad jego obowiązki. Jednocześnie nie wykorzystuj

dodatkowej aktywności i zaangażowania do negatywnego oceniania zespołu lub komentarzy

w stylu: “Widzicie, tylko Ula jest dobrym pracownikiem”. Każdy zgrzyt natychmiast rozwiązuj i nie pozwalaj aby negatywne emocje narastały. Jeśli jedna stylistka pobrudziła biurko drugiej i problem zostaje zgłoszony liderowi, lider weryfikuje źródło problemu. Jeśli to komunikat typu “ktoś zaburzył moje miejsce pracy” – wtedy manager/szef nie ingeruje, tylko ewentualnie daje wiedzę jak stawiać granicę i być asertywnym aby więcej do tego nie doszło. Jeśli istotą problemu nie jest brudne biurko, tylko dysonans w relacji pomiędzy dwiema stylistkami, lider powinien doprowadzić do konfrontacji i wyjaśnienia oraz złagodzenia sporu tak, aby każdy z pracowników był na pozycji wygrany = wygrany, ponieważ prawda zawsze leży pośrodku.

 

Deleguj zadania świadomie

Sprawdź który z pracowników ma największą frajdę z danego rodzaju działań firmy i to właśnie jemu deleguj te zadania. Wtedy wśród pracowników nie będzie narastać frustracja wynikająca z wykonywania nieadekwatnych do osobowości, temperamentu czy umiejętności obowiązków.

 

Bądź wdzięczny

Pamiętaj, że poza zleconą pracą płacisz komuś za czas, który spędza w Twojej firmie. Tego czasu nie kupi na koniec swojego życia, także za każdym razem miej w sobie wdzięczność za to, że właśnie Tobie ktoś oddaje to, co ma w życiu najcenniejsze.

 

Rozmawiaj o rozwoju i standardach

Informuj o tym co chcesz zmienić. Jeśli nie jesteś z czegoś zadowolony – nie krzycz, nie obrażaj się, nie wprowadzaj nerwowej atmosfery. Jasno zakomunikuj czego nie chcesz, a co chcesz w zamian, jakie masz oczekiwania. Rozmawiaj z zespołem o celach krótko i długoterminowych firmy. Dzięki temu team będzie wiedział w którym kierunku płynie statek, na pokładzie którego się znajduje.

 

To nie tylko “praca”

Zawsze na koniec pracy jeśli to możliwe, żegnaj ciepło współpracowników – nie pracowników. Nie znoszę tego słowa, bo przecież wspólnie tworzymy zespół i sukces firmy. Używaj albo najlepiej nadużywaj słów proszę i dziękuję. Dbaj o zespół w różny sposób. Rozmawiaj, pomagaj kiedy jesteś w stanie, np. przyspieszyć termin wizyty u lekarza albo załatwić jakąś formalność. Może na koszt firmy pozwolisz skorzystać z usług współpracującej kancelarii prawnej. Kiedy widzisz smutnego lub zdenerwowanego członka teamu zapytaj co się stało. Jeśli zechce się z Tobą podzielić tym, co czuje to super. Jeśli nie, powiedz: “Zawsze możesz na mnie liczyć”, a kiedy współpracownik zwróci się do Ciebie z prośbą o pomoc, koniecznie dotrzymaj słowa.

Pamiętaj, że zawsze co zasiejesz, to zbierzesz 🙂